Oppsummering

Med en egnet maskin og riktig teknikk Whole Body Vibration kan stimulere kroppen på en rekke unike og fordelaktige måter som ikke er mulig med andre former for trening. Forskning bekrefter at en rekke direkte effekter på kroppen er mulig.

Stimulering av Muskel og Andre reflekser

Stimulering av muskel og andré reflekser

Mobilisering av ledd og muskler

Rask oppvarming av Ledd og Muskler

Den type maskin og innstillingene som ble brukt til å bestemme i hvilken grad du opplever disse effektene, hvis i det hele tatt.

En Hypervibe maskinen er en av svært få maskiner med den rette kombinasjonen av kraft og funksjoner som trengs for å generere disse effekter på kroppen din på en betydelig måte.

LAST NED HYPERVIBES KJØPERS GUIDE FOR Å LÆRE SOM MASKIN ER BEST FOR DIN BEHOVS

Nøkkelen til effektivitet for hele kroppens vibrasjoner er G-kraft. En gjennomgang av forskningslitteraturen viser at utilstrekkelig G-force er #1 grunn for skuffende resultater i mange om ikke de fleste tilfeller.

  • FAKTUM–

  • Ikke alle Vibrasjonsmaskiner for hele kroppen kan generere disse effektene på kroppen i betydelig grad, faktisk kan de fleste ikke. Les resten av denne siden for å finne ut hvorfor.

Det grunnleggende

Å ri på en bølge av energi

Når du står eller plasserer andre deler av kroppen din på Hypervibes bevegelige plattform, sender den repeterende oppadgående bevegelsen av plattformen pulser av kinetisk energi opp gjennom kroppen din. Du styrer styrken til disse energibølgene ved å bruke maskinens kontrollpanel.

Når hver bølge beveger seg opp gjennom kroppen din, blir noe av energien absorbert av vevene i kroppen din og blir konvertert til varme. Muskler og ledd føles og fungerer bedre når de er varme. Vibrasjon av hele kroppen har vist seg å skape en varmende effekt i muskler og ledd raskere og enklere enn andre typer trening.

Den oppadgående bevegelsen av plattformen fører også til bevegelse i leddene i kroppen din som har en mobiliserende effekt og får muskler og vev rundt leddene til å strekke seg og vibrere.

Muskelreflekser

Hjernen din overvåker konstant leddens plassering og vil øke muskelaktiveringen i et forsøk på å stabilisere holdningen din når det er fare for at du blir ubalansert.

Videre, hvis strekk og vibrasjon i vev er tilstrekkelig, oppdager mikroskopiske sensorer i kroppen din disse endringene og aktiverer raskt reflekser som får musklene til å trekke seg sammen 1 , og holder ledd og mykt vev beskyttet mot overdreven bevegelse. Styrken til muskelsammentrekning avhenger av styrken til energipulsen som kommer opp fra plattformen og helsen til nervene og musklene.

Oppvarmet og klar

Repetitive pulser med tilstrekkelig energi forårsaker sammentrikkelser i rytmiske muskler. På kort tid vil den kumulative effekten av å trene varme 4 og mobilisere leddene og musklene 1 samt den økte sirkulasjonen forårsaket av muskelpumping 5 , gi deg en behagelig følelse, gjøre bevegelsen enklere og forbereder kroppen til å jobbe optimalt.

Frekvens

Frekvensen av vibrasjoner er et mål på hvor mange ganger plattformen beveger seg opp og ned hvert sekund. For eksempel har en Hypervibe G17 PRO-maskin en minimumsfrekvens på 5Hz (fem ganger i sekundet) og maksimalt 35Hz.

MERKNAD: Mange vibrasjonsmaskiner med hele kroppen viser enten ikke frekvensen av vibrasjoner eller viser unøyaktige, lavere enn forventet avlesning. Last ned GRATIS WBV MASKINREVISJONSRAPPORT for å se den virkelige effekten av 41 vibrasjonsmaskiner som testet av uavhengige ingeniører.

Høyere frekvenser genererer en raskere plattformbevegelse og leverer mer energi til kroppen din, men måten muskler reagerer på vibrasjonsstimulering er komplisert. Frekvensene som er best for DEG å trene med, vil avhenge av kroppstype, kondisjonsnivå og ønsket resultat. Selv om det å sette en optimal vibrasjonsfrekvens ser ut til å være svært individualisert, er en ting veldig tydelig; forskere ofte velger å bruke frekvenser mellom 20-45Hz i sin forskning. En gjennomgang av Whole Body Vibration-undersøkelse av veteranforskeren Jorn Rittweger 6 avslørte at alle studier som viste positive treningseffekter brukte frekvenser på 20-45Hz.

Det er også viktig å vurdere vibrasjonsamplitude før du bestemmer om et visst frekvensområde er passende for dine mål. Hvis amplituden er for lav, vil endring av frekvensen gjøre liten forskjell.

Les mer og diskuter frekvens der frekvensen er best for vibrasjoner i hele kroppen

amplitude

Sammen med frekvens er amplituden av bevegelsen av plater også en nøkkelfaktor som avgjør hvor mye energi som leveres til kroppen din. Amplitude er et mål på hvor høyt plattformen beveger seg over sitt horisontale hvilested. Den totale avstanden en plattform beveger seg opp og ned kalles dens peak-to-peak amplitude eller dens displacement.

Større amplituder forårsaker større bevegelse av muskler og ledd og genererer en sterkere respons fra organene som kontrollerer muskelreflekser. Hvis imidlertid amplituden ble så stor at den fikk deg til å sprette opp og ned av plattformen, ville øvelsen bli ineffektiv.

Små amplituder er mer behagelige for å utføre overkroppsarbeid på plattformen, men de vil redusere stimuleringen til kroppen din og for underkroppsarbeid kan gjøre øvelsen ineffektiv. Du bør trene med den største amplituden du føler deg komfortabel med.

Les mer og diskuter G-styrke i The Convincing Case For Higher G’s In Vibration Training

Gravitasjonsbelastning (G-kraft)

Tyngdekraft og helse

Som flere tiår med forskning med astronauter har avslørt, er tyngdekraften av vital betydning for helsen til musklene, beina, hjerte-karene og praktisk talt alle andre systemer i kroppen din.

Å redusere tyngdekraften på kroppen din fører til degenerasjon av de samme kroppssystemene. Selv om du fortsetter å trene regelmessig, uten konstant eksponering for tyngdekraften som trekker vertikalt gjennom kroppen din (som i stående stilling), uten tilstrekkelig stimulans fra tyngdekraften vil kroppen bryte sammen. Dr. Joan Vernikos fra NASA illustrerer dette poenget:

Til tross for anstrengende trening i verdensrommet, skjer tap i bein, muskel og kardiovaskulær funksjon i flere timer hver dag ti ganger raskere i verdensrommet enn på jorden. Trening uten tyngdekraft er ikke like effektiv. ”

Du kan aldri besøke romets mikrogravitet, men selv her på jorden oppstår den samme «tyngdekraftsreduksjon» når vi sitter eller legger oss. I følge NASA ligner langvarig sittende tett på å være i mikrogravitet og har samme utfall; akselerert aldring.

Den gode nyheten ifølge Dr. Vernikos er at dette er reversibelt. Når astronauter vender tilbake til full tyngde, kommer helsen tilbake. Tilsvarende når folk som bruker for mye tid på å unngå tyngdekraften ved å sitte, står opp og utsetter seg for full tyngdekraft, blir de sterkere og sunnere, og dette inkluderer eldre.

Vibrasjon av hele kroppen

Vibrasjon av hele kroppen er en unik måte å øke din eksponering for tyngdekraften. 2. Den oppadgående bevegelse av plattformen får kroppen til å akselerere oppover. Se for deg eksemplet med å stå i en heis. Hvis heisen skulle bevege seg nedover i høy hastighet ville det få deg til å føle deg lys, nesten som å flyte.

Hvis det imidlertid plutselig bremset opp og umiddelbart beveget seg oppover med raskt økende hastighet, ville det føles som om kroppen din bare ble mye tyngre og at du måtte presse ned med bena for å holde deg oppreist.

Vibrasjon av hele kroppen skaper en effekt som ligner heisen som beveger seg oppover, det er som om kroppen din bare ble tyngre. Du kjenner denne akselerasjonen som en kraft på kroppen din, en styrke som kalles G-kraft som øker tyngdekraften som trekker deg mot jorden.
Der konvensjonell trening har mislyktes, har forskere ved European Space Agency med suksess brukt Whole Body Vibration for å forhindre degenerasjonen i bein og muskler under langvarig vektløshet ved å bruke Whole Body Vibration.

På dette tidspunktet blir det viktig å skille mellom Vibration Training-maskiner og Vibration Massage-maskiner. I European Space Agency-eksperimentene kom de mest suksessrike resultatene fra å bruke en G-styrke på 15G 7 . Å redusere dette til 10G resulterte i delvis suksess. Redusere til 5G eller mindre redusert effektivitet ved 70-100% dvs . Hvis muskel-, bein- og kroppskondisjonering er dine mål, er bruk av lav G-kraft ineffektivt for alle bortsett fra de mest skrøpelige og dekonditionerte individene.

Dette blir viktig informasjon å være klar over før du kjøper en vibrasjonsmaskin, da de fleste vibrasjonsmaskiner ikke er i stand til å produsere høye G-krefter og egentlig bare egner seg som massasjemaskiner. Dette inkluderer alle maskiner for under $ 1000 og de fleste maskiner fra $ 2000 – $ 3000

G-kraft er den viktigste faktoren når det gjelder å stimulere kroppen til å forbedre seg med hele kroppsvibrasjonen. Hvis du vil ha maksimale resultater med minimum tid og krefter, bør målet ditt være å bruke de høyeste G-kreftene du føler deg komfortabel med.

Les mer og diskuter valuta for pengene i Hvor mye skal du betale for en vibrasjonsmaskin?

referanser

  1. Cochrane DJ. Endringer i leddvinkel, muskel-sene kompleks lengde, muskelkontraktsvevforskyvning og modulering av EMG-aktivitet under akutt vibrasjon i hele kroppen. Muskelnerv. 2009 september; 40 (3): 420-9
  2. Bosco C. Påvirkning av vibrasjon av hele kroppen på den mekaniske oppførselen til skjelettmuskel; Clinical Physiology, 1999; 19: 183-187
  3. Dastmenash S. Effekten av vibrasjoner i hele kroppen, PNF-trening eller en kombinasjon av begge deler på hamstrings bevegelsesområde. World Applied Sciences Journal 2010; 11 (6): 744-751
  4. Cochrane, D. Effekten av akutt vibrasjon i underkroppen på treningshastigheten. European Journal of Applied Physiology (2008): 103, 441-448
  5. Stewart JM. Plantarvibrasjon forbedrer benets væskestrømning hos perimenopausale kvinner. Am J Physiol Regul Integr Comp Physiol. 2005 Mar; 288 (3): R623-9
  6. Rittweger , J., «Vibrasjon som en treningsmodalitet: hvordan den kan fungere og hva dens potensial kan være.» European Journal of Applied Physiology (2010) Mar; 108 (5): 877-904
  7. Rittweger , J., «Forebygging av bentap i løpet av 56 dager med streng sengeleie ved sidevekslende motstandsdyktig vibrasjonsøvelse.» Bone (2010): 46, 137-147
X
We use cookies in order to give you the best possible experience on our website. By continuing to use this site, you agree to our use of cookies.
Accept
Reject