Vibrasjonsplattformer for hele kroppen

Det er to overveiende typer vibrasjonsplattform som brukes i trening av hele kroppen, Pivotal og Lineal. Begge plattformene har blitt brukt mye i vitenskapelig forskning som har avdekket en rekke forskjellige forskjeller mellom de to plattformtypene. Spesielt:

  • Pivotale resultater i mindre hodevibrasjoner
  • Pivotal forårsaker mer muskelaktivering

Av disse grunner og andre velger Hypervibe å bruke en Pivotal-plattform for sine vibrasjonsmaskiner. Hypervibe er et av svært få hele kroppen vibrasjonsselskaper som har sine vibrasjonsmaskiner testet av uavhengige ingeniører for å bekrefte at maskinene kan produsere den imponerende ytelsen.

LAST NED HYPERVIBES KJØPERS GUIDE TIL LÆRE SOM MASKIN ER BEST FOR DIN BEHOV

SE VIDEOEN OG FÅ MER VITEN OM DE FORSKELLIGE PLATTFORM TYPENE

Pivotal og Lineal, hva er forskjellen?

Pivotal

I svingbare vibrasjonsmaskiner vipper plattformen du står på rundt et sentralt dreiepunkt som en sag. Venstre og høyre side veksler opp og ned mens midten forblir fast.

Du kan endre den totale avstanden føttene dine beveger seg opp og ned (andre uttrykk inkluderer « forskyvning « og «topp-til-topp amplitude») ved å flytte dem enten nærmere eller lenger bort fra sentrum . Maksimal mulig avstand varierer fra maskin til maskin, men de fleste er generelt nær 10 mm.

Fordeler med Pivotal-plattformer

  • Bevegelsen etterligner den naturlige rotasjonen av hoftene under gang og løping, noe som kan aktivere et større spekter av muskler og redusere vibrasjoner som oppstår i hodet.
  • Vekslende bevegelse fra side til side tillater større overføring av vibrasjonsenergi ved høyere amplituder. Med andre ord – det genererer mer muskelstimulering sammenlignet med en Lineal plattform som opererer med samme frekvens.

Ulemper ved Pivotal-plattformer

  • Under øvre kroppsøvelser er det generelt mer behagelig for hendene hvis de plasseres nær hverandre nær midten av plattformen hvor bevegelsesmengden er minimal, spesielt når høyere frekvenser brukes. Med en Lineal plattform er håndposisjonen mindre begrenset ettersom bevegelsesmengden er den samme på hvert punkt på plattformoverflaten.
  • Ved høyeste amplituder kan lette mennesker oppleve at føttene kan gli eller skli rundt på plattformen, spesielt hvis frekvensen er veldig høy. Hvis føttene glir rundt vibrasjonen, blir ikke tilstrekkelig overført til musklene og beinene dine, og derfor bør du redusere frekvensen eller amplituden til et punkt der føttene ikke glir

Lineal

En lineal vibrasjonsplattform forblir horisontal til enhver tid med hele plattformen som beveger seg opp og ned med samme mengde.

Lineale vibrasjonsplattformer har vanligvis små topp-til-topp amplitude på 2 mm eller mindre. Noen har flere amplitudeinnstillinger f.eks . lav (1 mm) eller høy (2 mm).

Fordeler med Lineale plattformer

  • På grunn av at plattformen beveger seg den samme lille mengden uansett hvor du tar kontakt med den, vil øvre kroppsøvelser være like komfortable med en bred håndposisjon som med en smal.

Ulemper med Lineale plattformer

  • Lineale plattformer har mekaniske begrensninger som forhindrer at de leverer den samme naturlige bekkenbevegelsen eller stimuleringsintensiteten som er mulig med en Pivotal-plattform. For å kompensere for den begrensede amplituden som er mulig med Lineal-maskiner, kan frekvensen økes, men det er også en grense for hvor høy du kan ta frekvensen før den blir ineffektiv. Hele kroppsvibrasjonsforskere i Finland testet vibrasjonsfrekvenser fra 10 til 90Hz og viste at med Lineal Whole Body Vibration, når frekvensen går forbi 40Hz, reduseres mengden vibrasjonsenergi som overføres til kroppen med en faktor mellom 10 og 1000 avhengig av frekvensen og kroppsdelen som testes.
  • Hvis frekvensen er for høy med en Lineal plattform, kan det hende at kroppen ikke har en mulighet til å falle ned før plattformen reiser seg opp igjen – det ville være som om kroppen svevde i luften, ikke lenger beveger seg opp og ned i hele avstanden som plattformen beveger seg opp og ned. Mindre kroppsbevegelse betyr mindre muskelstrekking, noe som betyr mindre muskelaktivitet. Når du tenker på at Linealmaskiner har en liten amplitude til å begynne med, vil det ikke ta mye å redusere muskelaktiviteten til null hvis plattformen beveget seg for raskt for å tillate en full opp- og nedbevegelse av kroppen.
  • Dette støttes av anekdotiske rapporter om at «muskelstimuleringen plutselig stoppet» når frekvensen nærmer seg 50Hz og er noe du enkelt kan teste selv. Faktisk har noen Lineal-produsenter bestemt seg for å slutte å lage maskiner som er i stand til å vibrere ved 50Hz, og sier at «kroppen svarer ikke så raskt på frekvenser.» Prøv det og se selv.
  • Fordi plattformen ikke tillater rotasjon av bekkenets naturlige side til side, overføres vibrasjonsenergi lenger opp i kroppen helt til hodet. Følgelig har forskning vist at “Lineal forårsaker opptil 189% mer hodevibrasjon” sammenlignet med Pivotal Vibration og har en større risiko for negative bivirkninger.2

En tredje type?

For kort tid siden dukket opp en ny type av maskiner med en lav hastighet. De prøver å etablere sig på markett med en ny type av vibrasjon, som de kaller ”spiral” vibrasjon. Disse maskinene blir oftest solgt maskiner med 2-3 programmer. Det vil sige å maskinene deres både kan lave spiral vibrasjon og svingbar vibrasjon og kanskje en kombinasjon av disse to typene.

I virkeligheten fungerer disse maskinene ikke som helkropps vibrasjonsmaskiner fordi en slik maskin er utviklet for å produsere vibrasjon, som først og fremst beveger seg i loddrett linje for å gi en større påkjenning av tyngdekraften. Spiralmaskiner produserer en vibrasjons, som primært beveger sig vannrett. Denne effekten er ikke bekreftet av noe forskning omhandlende helkroppsvibrasjon.

Vitenskapelig sammenligning av lineale og viktige

Det har vært få anledninger der en Lineal og Pivotal-maskin ble sammenlignet i samme studie med de samme innstillingene. I begge tilfeller ser imidlertid resultatene ut til å være de samme – Pivotal gir større muskelaktivering og mindre hodevibrasjoner.

I en studie fra 2006 utført av NASA (National Aeronautics and Space Administration) ble en ledende Lineal og ledende Pivotal-maskin begge brukt i det samme muskelprestasjonseksperimentet og resultatene av hver sammenlignet.3

Ifølge forskerne var forholdene for hver plattform de samme:

  • Samme frekvens (30Hz)
  • Samme amplitude (4 mm)
  • Samme testpersoner
  • Samme øvelser

Resultatet:

«[Muskel] -responsene var betydelig større under rotasjonsvibrasjon (Pivotal) enn vertikal vibrasjon (Lineal).»

I 2012 ved Institute of Sport and Science in Germany tok forskere igjen en Power Plate (Lineal) og Galileo (Pivotal) og målte et antall forskjellige muskler for deres respons på samme vibrasjonsfrekvens og amplitude på begge maskiner.

Resultatet:

“Neuromuskular aktivitet under SV (Pivotal) ble forbedret sammenlignet med SyV (Lineal)”
Følgende graf viser disse resultatene, hvor de mørke stolpene er Pivotal og de hule stolpene er Lineal. Jo høyere bar, jo større er muskelaktiviteten. Pivotal produserte i gjennomsnitt 133% mer muskelaktivitet.

Referanser

  1. Kiiski J., «Overføring av vertikal hel kroppsvibrasjon til menneskekroppen» J Bone Miner Res. 2008 Aug ; 23 (8): 1318-25.
  2. Abercromby A., «Vibrasjonseksponering og biodynamiske responser under hele kroppen vibrasjonstrening» Med Sci Sports Training . 2007 okt ; 39 (10): 1794-800.
  3. Abercromby A., «Variasjon i nevromuskulære responser under akutt helkroppsvibrasjonsøvelse « Med Sci Sports Training . 2007 Sep ; 39 (9): 1642-50.
  4. Ritzman R ,. «Innflytelsen av vibrasjonstype, frekvens, kroppsposisjon og ekstra belastning på den neuromuskulære aktiviteten under vibrasjon av hele kroppen» Eur J Appl Physiol. 2013 jan ; 113 (1): 1-11.
X
We use cookies in order to give you the best possible experience on our website. By continuing to use this site, you agree to our use of cookies.
Accept
Reject